Fiskebrygga

Fiskebrygga, også kalt Kommunebrygga, var tidligere en helt sentral næringslivsplass for fisk og trelast. Se filmen og bla deg gjennom tidslinjen for å oppleve området gjennom årenes løp!

Se video om Fiskebrygga her:

Fiskebrygga

Kart over Mandal fra 1766, Antall bolighus stemmer nesten nøyaktig med det vi vet fra skriftlige kilder.

1920-årene

Mandal får bystatus

Mandals byvåpen slik det ble godkjent, tegnet av Hallvard Trætteberg. Siden er byvåpenet omtegnet og stilisert av kunstneren Ottar Helge Johannessen.

Mange båter hadde blitt fortøyd og mang en fisk solgt under halvtaket på Fiskebrygga da Mandal fikk bystatus i 1921. Starten på tiåret bar preg av økonomiske nedgangstider og lav befolkningsvekst etter første verdenskrig. Dette skal imidlertid endres i løpet av de neste årene da den moderne industribyen Mandal etableres.

Avisutklipp fra Lindesnes Avis den 1. juli 1921 - dagen da Mandal fikk bystatus.

Mandals bystatus blir feiret med opptog gjennom byen. Her går toget over bybroa ved Fiskebrygga.

Holdeplass for byens drosjer

Turister på vei inn til Fiskebrygga i småbåter mens drosjene står klare til tjeneste i august 1935.

I 1923 ble Fiskebrygga, området hvor Mandalitten står i dag, en av holdeplassene for byens drosjer. Den andre holdeplassen fant man på Tidemands plass.

Her har mye skjedd siden bildet ble tatt i 1927, og passasjen har blitt endret for trafikkformål i senere tid. Her ser vi hvordan det så ut mellom Fiskebrygga og vestre brohode.

Fiskebrygga omkring 1930.

Fiskebrygga var havn for båter, taxibåter og fiskebåter. Fangsten som fiskerne kom til kai med ble solgt rett fra brygga.

1930-årene

Industri i utvikling

Utstillingsvinduet i P. Poulsens velassorterte slakterbutikk i Store Elvegate 47, der Marna Café i dag holder til.

I 1930-årene er byen fortsatt påvirket av den økonomiske krisen som påvirker hele Norge og resten av verden. Samtidig opplever byen at flere moderne bedrifter og industri blomstrer. På fiskebrygga går livet sin vante gang. Fiskerne selger fisk under halvtaket, drosjene står på brygga i påvente av kunder og banken gjør det banker kan best. Men det lå også en rekke andre bedrifter i området. Det var blant annet urmaker, skredder, sportsforetning og slakter Jens Petter Poulsen drev slakterforetning i bygget der Marna Café holder til i dag.

Urmaker Salve Abrahamsen fotografert utenfor sin ur- og optikerforretning i 1926. En av flere forretninger i området.

Mandals Sparebank

Mandals Sparebank i nye lokaler. Her kan man se Kinoen som ligger til høyre og og i forgrunnen ser man halvtaket der mesteparten av fiskehandelen foregikk og kiosken som sto der før utbyggingen av bryggegata ble satt i gang.

Mandals sparebank etableres i 1840 og har siden den gang holdt til ved Fiskebrygga. I 1889 fikk de for første gang egne lokaler i Skottehola (bildekarusell under), i et bygg pyntet med vakre utsmykkinger og smijernsport. Her holdt de til frem til flyttingen til et nytt og større lokale i 1938, hvor det har vært drevet bank siden. I dag holder Sparebanken Sør til her. 


1940-tallet

Andre verdenskrig

På 40-tallet preger krigen store deler av det som skjer i byen. Tysk propaganda inntar kinoen, tyskerne pålegger mandalsfolk å holde vakt ved broa og flere av bankens ansatte blir arrestert etter å ha lyttet ulovlig til radio og delt opplysninger med lokalbefolkningen.  

Etterkrigstiden

I årene etter krigen er byen etter hvert preget av gjenoppbyggingen. Sporene etter krigsårene blir fjernet, folketallet stiger og nye bedrifter blir etablert. I september 1948 ble den siste rettssaken fra okkupasjonstiden sluttført ved Mandal byrett.

Like etter freden i 1945 var engelske soldater en del av gatebildet i Mandal, og med sine røde alpeluer var det lett synlige.

Mandalsdagene

Et glimt fra Mandalsdagene i 1946, der opptoget kommer fra Malmø over bybroa. Foran ser vi Sør-Audnedals delegasjon med sine bunadkledde kvinner helt i front.

Landsspeiderleir og kongebesøk

Kongefamilien kom i land på Fiskebrygga

Kongefamiliens besøk i Mandal 7. juli 1948, i forbindelse med den store landsspeiderleiren til Norsk Speiderguttforbund. Dette var en festdag for byen. Kongefamilien kom i land på Fiskebrygga der de ble mottatt av kommunens representanter. Bildet viser Kongen sammen med daværende ordfører Jørgen Ørbech Bugge.

Å være vertskap for Landsspeiderleiren var viktig for flere byer i Norge, og Mandal jobbet hardt for at leiren skulle legge akkurat her. Avisartikkel fra Lindesnes Avis i 1947, året før Landsspeideleiren.

Ikke bare fisk på brygga

Dette bildet, som er tatt i slutten av mai 1949 på Fiskebrygga, viser et meget vanlig syn på denne tida. Et lass tønnestav hentet oppe i dalen blir losset over som dekklast på et av de mange fartøyene som drev transport langs kysten på den tida.

Barnas dag

Søndag 31. juli 1949 ble det for første gang arrangert Barnas dag i Mandal. Det var sendt ut invitasjoner til hele distriktet, og allerede lørdag ettermiddag begynte folk å strømme til byen. Flere busser gikk ekstraturer, og det samme gjorde sjøbussene Maarten og Silius både lørdag og søndag. På bildet ser vi starten av arrangementet; barnetoget klart for avgang fra området ved Creditbanken klokka 10.30.

1950-tallet

Etterkrigstid og oppgangstider

En bredere elv i byen i 1950.

Krigen er slutt og byen står foran en oppgangsperiode. I 1959 står den nye bybroa ferdig og E18 blir lagt over broa og opp brobakken. Hus rives og fjell sprenges for å gi bedre plass i gatene. I 1960 besluttes det at også den gamle Brannvakta skal rives til samme formål.



Disse grønnrussjentene, som står utenfor Mandals Sparebank, feirer at de er ferdig med realskolen våren 1953

Bryggegata blir til

I begynnelsen av mars 1958 startet sprengningen av fjellet nærmest Fiskebrygga, for å utvide gata opp mot brokrysset. Sportsforetningen man ser til venstre i bildet holdt opprinnelig til i et av byggene som ble revet. 

1960-tallet

Kommunesammenslåing og folkevekst

Bryggegata på slutten av 60-tallet

Mandal er en av de største industribyene i Norge med tanke på folketall. Byen blir slått sammen med nabokommunene Holum, Halse og Harkmark, noe som fører til at trafikken i byen øker og det blir derfor vedtatt at Bryggegata skal forlenges videre foran Andorsengården mot Sanden.

Mandalitten

"En mann vestfra traff en mandalitt og spurte 'Å e du for en kar?' Svaret kom raskt: 'E e fra Mandal gubere, me fintbrø i hatten, laks i lomma å egg i skoan'"

Skulpturen har tatt inspirasjon fra et utdrag av et dette diktet der Mandal er nevnt laget av Sigurd Nome, gitt av Mandal Sparebank ved bankens 125 års jubileum i 1966. 


Kinoen

Anders Osberg var gjennom en årrekke maskinist ved Mandal Kino. Han begynte ved kinoen like over nyttår 1942. Da dette bildet ble tatt i 1967, anslo han at om man hadde strukket ut alle filmene han hadde kjørt ville de rukket rundt jorden ved ekvator.

Mandals Turnforening startet kino ved Fiskebrygga 4. juledag 1910. Med litt variasjon av drivere og eiere lå kinoen i Mandal her frem til åpningen av Buen kulturhus i 2012.

På dette bildet fra 1926 ser man kinoen med et folketog i forgrunnen.

1970-tallet

Femti år med bystatus

Stadig økende trafikk gjorde at det ble behov for trafikkpoliti for å dirigere trafikken på visse tider av døgnet.

I 1971 kunne Mandal feire femti år med bystatus. Folketallene stiger stadig og nye boligområder bygges utenfor sentrum. Mandal Sparebank tar i bruk nybygget og ny teatsersal/kinosal overbringes fra banken til byen befolknings i jubileumsåret. Sjøbussen som har fraktet turister og fastboende rundt i Mandals skjærgård i over ti år med avgang fra blant annet Fiskebrygga, legges ned.



17. mai-feiring gjennom Fiskebrygga på 70-tallet.

Trafikkaos

Dette bildet fra høsten 1977 gir et godt inntrykk av hvor uoversiktlig og uryddig trafikk- og parkeringssituasjonen i Bryggegata var for både gående og kjørende på den tida.

Etter at avisen Fædrelandsvennen kjøpte Den norske Creditbanks eiendom i Skottehola i januar 1976 bestemte den nye eieren at de gamle og, tildels falleferdige, husene bak skulle rives. På bildet, som er tatt i april 1976, ser vi at dette arbeidet er godt i gang.

1980-tallet

Butikker i området

Narvesenkiosken hadde i en årrekke sin plass på Fiskebrygga. Aviser, blader, bøker og snop var det alltid et godt utvalg av. I tillegg ble kinobillettene solgt i denne kiosken i flere år. En tjeneste de mistet da kinoen overtok salget selv, og som var medvirkende til at kiosken ble nedlagt.

Århundrets flom

16. oktober 1987 ble Mandal rammet av et kraftig lavtrykk, kombinert med sørlig vind, som presset enorme vannmasser inn mot kysten. I Mandal sentrum var vannstanden halvannen meter over normalen, og som vi ser på bildet lå store deler av byen og Bryggegata under vann

Banken lanserer kortbetaling

I juni 1988 ble det lansert et nytt betalingstilbud i Mandal. 30 av byens butikker kunne tilby betaling med bankkort. Her ser vi Jan Gulow Gulowsen (t.v.) og Arvid Syrdahl i Sparebanken Sør i Mandal som reklamerer for kortet. “Dette er nok fortsatt litt nytt og folk er skeptiske”, mente Gulowsen, som var kortansvarlig i banken.

1990-tallet

Innehaver av restaurant Lodsen syntes lovendringene om røyking innendørs var frustrerende.

I løpet av 1990-tallet passerer Mandal 13 000 innbyggere, E18 har blitt til E39 og flytte ut av sentrum, røykeloven strammes inn og det er ikke lenger mulig å røyke inne på utesteder. Mye av industrien langs elva har lagt ned eller flyttet og bybildet er i ferd med å endre seg.

Verdens eldste strikkhopper

Under skalldyrfestivalen i 1992 var det mulig å å foreta strikkhopp ved Lorden kino på Fiskebrygga. Dette var et populært innslag, og ca. 140 personer kastet seg i løpet av helga ut fra den 60 meter høye krana. Mest oppsikt vakte det da 85 år gamle Alfred Homme benyttet anledningen til en “luftetur”, og dermed ble verdens eldste strikkhopper.

En venninnegjeng koser seg på en bytur, her utenfor ikke ukjente Lodsen.

2000- tallet

Ved starten av 2000-tallet preges politikken i byen av debatten om det skal bygges et nytt kulturhus på Malmøsiden av byen og om det skal bygges en bro over elva fra bysiden. Sparebanken ranes og brygga syder av liv og røre rundt restaurantene som ligger der. Spesielt på sommerstid. Det nye kulturhuset blir vedtatt og står ferdig i 2012. Ved inngangen til 2020 er det på ny kommunesammenslåing, denne gangen med Lindesnes og Marnardal. Kommunenavnet blir Lindesnes og kommunevåpenet med tre sølvfargede laks på blå bakgrunn blir erstattet med et fyrmotiv.

Bilde fra en solrik dag under skalldyrfestivalen, båtene fra Mandals Trebåt og motorforening ligger fortøyd tett it tett ved Fiskebrygga.